Predavanje Jelene Mile, glumice i producentkinje
U okviru projekta „Kultura za znanje“ u ponedeljak, 7. marta od 19h, u Deli centru u Nišu, održana je prva video konferencija. Pozivu se odazvala Jelena Mila, srpska glumica koja živi i radi u Švedskoj. Cilj ove konferencije bio je uzajamna razmena informacija između poznate glumice i prisutnih gostiju.
Prisutni su mogli da čuju iz prve ruke o životu Jelene Mile, o njenoj odluci da napusti Srbiju i ode u inostranstvo, tačnije u Švedsku, o njenom životu i radu u Švedskoj i o sveukupnim utiscima ove vrlo ambiciozne dame. Jelena Mila diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti. 1989. godine je debitovala je na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, a 2006. godine i na Velikoj sceni Kraljevskog Narodnog pozorišta, Dramatena, igrajući glavnu ulogu Klaudije u predstavi „Sedam čistačica“. Ovo je bio lep početak karijere, koju je nastavila vrlo uspešno igrajući još brojne uloge, koje su joj kako kaže, donele predivno iskustvo. Jedna od stvari koje je izdvojila, a koja je imala veliki značaj za nju, jeste razgovor i druženje sa poznatim švedskim glumcima u garderobi nakon predstave. Zanimljivo je bilo čuti kako Šveđani gledaju na ravnopravnost polova u filmskoj industriji, gde se pored lepih priča i ravnopravnosti Šveđani bave i statistikom koja pokazuje da postoji neravnopravnost po pitanju finansiranja filmskih projekata između muškaraca i žena, i kasnije vrednovanje istih.
Takođe, poznato je da krajem prošlog i početkom ovog milenijuma žene su imale poteškoće da se probiju na sceni, tako da je Jelena odlučila da svake godine dodeli tri nagrade za istaknute glumice na prvom festivalu balkanskih filmova u Švedskoj i Norveškoj „BaNeFF“, koji je sama i osnovala. Srpsko-švedska glumica nije samo glumila, već je napisala i scenario za monodramu „Čelične ratnice“, kao i za predstavu o Milevi Marić Ajnštajn.
Svesna sličnih problema na Balkanu, Jelena je pored nagrada za najbolji film po mišljenju žirija i najposećeniji film po mišljenju publike, posebnu nagradu ostavila za ženu filmskog stvaraoca u ključnim ulogama stvaranja filma: režija, produkcija i pisanje scenarija. Tako je i srpsko-švedska glumica krenula putem filmskog stvaralaštva stvarajući monodramu o ženama dobrovoljcima u Prvom svetskom ratu “Čelične ratnice” koji upravo dobija i svoju filmsku formu, kao i predstava o Milevi Marić Ajnštajn.
Kako se Jelena ne bavi samo glumom u požorištu, već i na filmu, posetioci su mogli da čuju i paralelu koju je Jelena napravila između glume, režije i produkcije u Srbiji i Švedskoj. Što se tiče njene filmske karijere, Jelena je igrala brojne uloge, a vrhunac svega se ogleda u tome što danas Jelena vodi svoju produkcijsku kompaniju M.A.M.M.A production (Miracle Acting Mix Media Access). Tokom konferencije, nagovestila nam je da je u toku montaža srpsko-švedskog filma „Čelične ratnice“ po prethodno napisanom scenariju za istoimenu predstavu.
Divno je čuti da se Jelena neće zaustaviti ovde, već planira da se još dosta angažuje na pozorišnoj i filmskoj sceni. Ako je verovati njenim rečima, ona se nalazi tek na polovini svoje karijere, gde joj želimo mnogo sreće i još puno velikih uloga.
Na početku konferencije, Jelena i svi prisutni odgledali su prilog o Filmskim susretima, koji je snimila jedna od mladih ambasadora kulture, Anđelija Vasović, a na kraju uključenja imali priliku da postave pitanja glumici. Konferenciji je prisustvovala delegacija Ambasade Švedske u Srbiji i prisutnima se obratio Mladen Prodanović, koordinator za trgovinu i promociju Švedske. Ovakva vrsta interakcije sa uspešnim Srbima iz dijaspore nastaviće se i na ostalim konferencijama.
Ove video konferencije organizuje udruženje „Mladi ambasadori“ uz podršku Ministarstva za spoljne poslove, Uprave za saradnju s dijasporom i Srbima u regionu. Takođe, veliku podršku pružili su i Francuski institut u Nišu, Ambasada Švedske u Beogradu, kao i Ambasada Austrije u Beogradu. Ovog meseca očekuju nas još tri video konferencije, tako da mesec mart možemo slobodno nazvati „Mesec uspešnih Srba u Švedskoj“. 14. marta obratiće nam se Miško Stanišić, suosnivač i kreativni direktor međunarodne mreže Terraforming, 21. marta javiće nam se Nišlija Jovan Antović, profesor i konsultant na Karolinskoj Univerzitetskoj bolnici, a 28. marta nas očekuje razgovor sa Jovanom Radomirom, voditeljem nacionalne švedske televizije SVT.
Tekst napisala: Sara Stanković
Mladi ambasadori proslavili drugi rođendan
Mladi ambasadori pravi su pokazatelj da kada se u tandemu nađu mladost i entuzijazam, rezultati ne mogu da izostanu. Sumiranje tih rezultata dokaz je da period od dve godine ipak može da bude dovoljan za velike promene.
U velikoj sali Univerziteta u Nišu, ambasadori iz tri grada sa svojim prijateljima proslavili su drugi rođendan i napravili retrospektivu onog što su do sada postigli. Podsetili smo se velikog broja uspešno realizovanih projekata poput ’Zadužbina znanja’, ’Kultura po meri mladih’, lansiranja tv emisije ’Lajk za kulturu’ i aplikacije za mobilni ’Cooltura’, kao i proširenja delokruga rada Mladih ambasadora na Novi Pazar i Kruševac.
Prisutnima su se obratili predsednik organizacije, koordinatori iz oblasti kulture iz Niša, Novog Pazara i Kruševca, kao i koordinatori iz oblasti sporta i preduzetništa iz Niša. Osvrnuli su se na dosadašnje, i predvideli velike uspehe u budućnosti.
Proslavu su uveličali novinarka i spisateljica Ivanka Kosanić, arhitekta Ivan Redi, profesor Momčilo Stojković i novinar i muzičar, Miroljub Jovanović, koji su podelili svoja životna i profesionalna iskustva, dajući ambasadorima podstrek i podršku da rade ono što vole i daju svoj maksimum, radi sebe i radi boljeg društva u koje veruju.
Kako verujemo u bolje individualce koji čine bolje društvo, sigurni smo da je ovo samo jedan u nizu rođendana koje ćemo proslaviti zajedno, i na dalje brojeći uspehe i pozitivne promene.
Tekst napisala: Hristina Marković
Mladi ambasadori slave drugi rođendan!
Dve uzbudljive i može se reći, uspešne godine su za nama. Izabrali smo tri generacije mladih ambasadora u Nišu, proširili misiju ambasadora u Kruševcu i Novom Pazaru, organizovali dve velike konferecije, izveli uspešno kampanju javnog zagovaranja, pokrenuli davno zaboravljeni turnir… I ovo je samo deo aktivnosti ambasadora u proteklom periodu.
Sa još više entuzijazma i energije krećemo napred u našoj misiji da mladi ljudi budu pokretači pozitivnih promena u društvu.
3. februara ćemo proslaviti 2. godišnjicu, simbolično u hramu obrazovanja, na Univerzitetu u Nišu, uz inspirativne govore naših uspešnih i ostvarenih sugrađana.
Hvala vam što nas podržavate i dajete podstrek da budemo još bolji!
Emisija 19
Prošli su praznici i novogodišnje veče i mi se vraćamo spremni da vam u ovoj godini pružimo još mnogo toga. U prvoj ovogodišnjoj emisiji možete čuti i naše sugrađane, videti zapanjujuće fotografije Niša fotografa Vladimira Jovanovića i još mnogo toga što će vam pokazati da su ljudi vašeg grada talentovani i humani i da je vaš grad PRELEP, a da može biti još lepši ali samo uz vašu pomoć. Lajkujte kulturu!
KreNI – konferencija kreativnih industrija
Cilj KreNI konferencije bio je da se osnaži mlade ljude i uključe u mapiranje problema u društvu, i pronalaženje rešenja za te probleme. Ideja je bila ne samo da se predstave kreativne industrije kao sredstvo koje mladi ljudi mogu da koriste u cilju rešavanja društvenih problema, već i da se pokaže potencijal ovih industrija kao generatora samozapošljavanja u Srbiji sa doprinosom rastu i demokratskom učešću. Potencijal kreativnih industrija u Nišu predstavljen je u cilju podizanja svesti o ulozi koju je ovaj deo Srbije može imati u globalnom razvoju kreativnih industrija koristeći iskustva 7 zemalja (Švedske, Francuske, Bugarske, Hrvatske, SAD-a, Austrije i Srbije).
Kreni Konferencija je održana od 3. do 7. decembra u Nišu, u osam različitih prostora istovremeno, sa učešćem 80 mladih ljudi, 12 predavača, 6 mentora, 4 predstavnika ambasada u Srbiji, 4 predstavnika fondacija, 4 predstavnika društveno odgovornih kompanija i tri moderatora.
U novembru je bio objavljen poziv za sve kreativne mlade ljude u Nišu koji imaju iskustva u nekim oblastima kreativnih industrija (film, fotografija, dizajn, arhitektura, IT i advertajzing). 1. decembra izabrano je oko 15 mladih ljudi u svakoj oblasti posebno, koji će učestvovati na konferenciji.
Dana, 3. decembra, 12 predavača iz ovih šest oblasti je došlo u Niš, u bioskop Kupina i držalo kratka petnaestominutna predavanja za sve učesnike. Predavači su bili Milan Janić iz Francuske za advertajzing, Nikola Andonov iz Srbije za arhitekturu, Ivan Redi iz Srbije i Austrije za arhitekturu, Saina Koohnavard iz Švedske za dizajn, Petjo Budakov iz Bugarske za dizajn, Timoti Njuborn iz SAD-a za dizajn, Ivo Matejin iz Srbije za dizajn, Ljubo Jončev iz Bugarske za film, Željko Mirković iz Srbije za film, Saša Đorđević iz Srbije za fotografiju i Veljko Radovanović iz Srbije za IT.
Drugog dana konferencije su ponovo krenule radionice sa nekim novim predavačima iz oblasti IT-a, Markom Smiljanićem i Sinišom Perovićem iz Srbije. Nakon ovih radionice predavači su dali zadatak učesnicima kako bi iskoristili sva stečena znanja i predstavili neke kreativne ideje kroz industriju u kojoj su imali radionice.
Trećeg dana, 5. decembra svi učesnici su predstavili svoje ideje, rezultati njihovog zadatka bili su prikazani na velikom platnu bioskopa Kupina. Nakon prezentacije izabrano je njih 30oro koji su formirali 5 timova sa po 6 učesnika sa jednim zahtevom, da u svakom timu postoji jedna osoba iz oblasti arhitekture, jedna iz dizajna, jedna iz filma, jedna iz fotografije, jedna iz IT-a i jedna iz advertajzinga. Nakon toga su imali prvi zadatak kao tim, da idu po gradu i nađu neke probleme u društvu koje su spremni da reše.
U ranim jutarnjim časovima, 6. decembra, Miloš Paunović iz Impakt haba, započeo je svoj mentorski proces sa svih 5 timova zajedno. Njegova misija je bila da se prikupe svi probleme koji su razmatrani prethodni dan i sa timovima prođe put od problema do projekta.
U popodnevnim satima svaki tim je dobio svog mentora koji je trebao da sa njima razvije projekat do mogućih rezultata i pripremi tim za finalnu prezentaciju. Mentori su bili Marijana Bošnjak i Krunoslav Ris iz Hrvatske, Branko Krsmanović, Nenad Stojanović i Goran Mladenović iz Srbije.
Na kraju četvrtog dana imali smo pet različitih ideja koje koriste kreativne industrije za rešavanje problema u društvu, spremnih za prezentacije.
7. decembra u velikoj sali bioskopa Kupina bio je poslednji dan konferencije koji je imao donatorski karakter sa glavnim ciljem da se prikupe sredstva za sprovođenje razvijenih ideje. Donatori su bili svi učesnici koji su platili svoje učešće na konferenciji, kao i predstavnici ambasada, fondacija i kompanija u Srbiji koja je učestvovala u panel diskusijama.
Prvi panel je bio sa predstavnicima ambasada i učesnika bili su Sabina Kroisnbruner, zamenik Šefa Misije Ambasade Austrije, Erika Kuene, ataše za kulturu ambasade SAD-a, An Loren Vigourouk, ataše za kulturu Ambasade Francuske i Slavica Marković Sandić, Koordinator za komunikaciju i javnu diplomatiju Ambasade Švedske. Moderator panela bio je Mladen Jovanović, predsednik Upravnog odbora Nacionalne koalicije za decentralizaciju. Misija panela je bila da se predstave načini na koje ove ambasade pomažu društvo i razvoj kreativnih industrija u njihovim zemljama.
Drugi panel je bio sa predstavnicima fondacija u Srbiji i učesnici su bili Biljana Dakić Đorđević, direktorka Trag fondacije, Branislava Čekić, koordinator programa Dobro činiti u Katalist fondaciji, Jelana Rakić, koordinator programa u Divac fondaciji i Darko Soković, predsednik Dokukino fondacije. Publika je imala priliku da čuju više informacija o načinima na koje ove fondacije pomažu lokalnoj zajednici. Moderator je bio Ivan Topalović, direktor Proaktiva..
Treći panel je bio sa predstavnicima društveno odgovornih kompanija i učesnici su bili Jelena Preradović Stevanović iz Filip Morisa, Snežana Stanojević iz Sosiete Ženeral banke, Vladimir Todorović iz Erste banke i Filip Bej iz Clean Earth Capitala. Oni su predstavili rad svojih kompanija i načine pomaganja društvu. Moderator je bio Branko Krsmanović, predsednik Mladih ambasadora.
Nakon sva tri panela, 5 timova je imalo priliku da predstave svoje ideje. Nakon prezentacije svi su imali priliku da ulože svoje vaučere i nakon toga su proglašeni rezultati.
Konferencija je organizovana u saradnji Mladih ambasadora, Deli prostora i Ambasade Švedske u Beogradu, uz podršku Ministarstva omladine i sporta, Kupina bioskopa, Proaktiva i Francuskog instituta.
Ideje sa #KreNI konferencije!
KreNI konferencija je okupila 80 kreativnih mladih ljudi koji su spremni da naprave korak i učine nešto u svom gradu. Tokom 5 dana imali su priliku da rade i steknu znanja od iskusnih stručnjaka iz oblasti arhitekture, dizajna, IT-ja, filma, fotografije i advertajzinga i razvijaju svoje ideje uz pomoć mentora sa iskustvom u radu sa mladima . Na kraju, ovi mladi kreativni ljudi su imali priliku da predstave svoje ideje pred najznačajnijim donatorima u zemlji i na panelima čuju od njih korisne informacije koje mogu da im pomognu u budućoj karijeri.
A ovo su ideje koje su oni spremni da realizuju:
- QT klub
Osnovna ideja je da se formira prostor gde će mladi ljudi moći da se okupe, dobiju kvalitetan sadržaj i organizuju svoje događaje. Svaki član će platiti simboličnu mesečnu naknadu i zauzvrat može dobiti kafu, sok ili čaj po takođe simboličnoj ceni. Cilj projekta je da se mladi ljudi sklone sa ulica, da se povežu i provedu kvalitetno vreme baveći se kreativnošću, obrazovanjem, socijalizacijom i reciklažom.
- Oslikani(š)
Ideja projekta je da se urade murali u Nišu. U planu je da se organizuje on-lajn kampanja i putem društvenih mreža pozivaju građani da se priključe akciji i da predloži mesta gde bi trebalo da se urade murali. To će angažovati mlade ljude, studente arhitekture, umetnosti i dizajna, i dati im priliku da iskažu svoju kreativnost.
- FUSE
Kreiraće se platforma na kojoj će mladi umetnici imati priliku da izrazi i predstavi sebe. Mladi umetnici (muzičari, dizajneri, fotografi, snimatelji …) nemaju prostora da se iskažu, i ova platforma će im dati mogućnosti da se povežu sa potencijalnim poslodavcima.
- Kreativna revolucija
Ideja projekta je da se promoviše biciklizam kao zdravog načina života i stvaranje mreže biciklističkih staza u Nišu. Tim želi da sprovede javnu kampanju na nivou grada da se podigne svest o značaju biciklizma i da napravi parking mesta u gradu gde će građani moći iznajmiti bicikl.
- Sharing Center
Ideja projekta je da se uspostavi veb platformu na kojoj će studenti i kompanije imati svoje profile kako bi se postiglo njihovo umrežavanje. Ideja je da se povežu nezaposleni mladi ljudi i kompanije kako bi se obezbedila praksa mladim ljudima i pripremili se za tržište rada.
Ukoliko ste propustili njihovo predstavljanje, možete pogledati ispod!
Sigurni smo da je konferencija postigla svoj cilj promovisanja sektora kreativnih industrija kao alata za rešavanje problema u društvu, ali najviše od svega, u podržavanju kreativnih mladih ljudi u njihovom nastojanju da stvore bolje mesto za život.